sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Nutturat

Meillä ei ole pakko pitää nutturaa tunnilla, eikä opellakaan ole hiukset kuin tiukalla ponnarilla. Tosin hänen hiuksensa eivät näytä kovin pitkiltä, joten ne eivät välttämättä riitä nutturaan muutenkaan. Ihan varma en ole, mutta tällainen mielikuva on jäänyt, kun en siellä tunnilla kuitenkaan ole hirveästi hänen hiuksiaan tuijotellut.
Itse tykkään kuitenkin pitää tanssitunneilla yleensä nutturaa, jos sen ehtii laittaa kotona. Vihaan pukuhuoneessa hiusten laittamista! Ikinä ei pääse peilin eteen ja vie samalla tilaa muilta, jotka ovat tulossa vain vaihtamaan  vaatteita. Itse en laita hiuksiini lakkaa kovinkaan usein, mutta jotkut laittavat sitäkin pukuhuoneissa, yäk se haju :S.
Itselläni on muutamia tapoja laittaa hiukset helposti nutturalle. Riippuen haluanko ihan mininutturan, jonka saa pelkistä mun omista hiuksista, vai isomman, johon tarvitsen sellaisen donitsin näköisen hiusjutun :D.
Ihan mininutturan saan, kun laitan hiukset kiinni pompulalla, jossa on jokin vähän isompi koriste (esim. rusetti, kukka...). Kiedon ponnarin hiukset vain tämän koristeen alle ja muutamalla pinnillä kiinni. Luulen, ettei tämä toimi paksuihin tai pitkiin hiuksiin, mutta mulla toimii. Mun hiukset kun on ihan ohuet ja keskipitkät.
Toinen tapa, jota käytän on laittaa hiukset ponnarille, letittää ne ja kietoa nutturaksi. Pysyvät mulla taas ihan vain parilla pinnillä kiinni. Tällaisen nutturan kokoluokka on mulla ihan minimaalinen, mutta ainakin hiukset on poissa tieltä :).
Jos haluan isomman nutturan, laitan hiukset kiinni ponnarilla, pujotan niihin sellaisen nutturadonitsin (?), levitän hiukset tasaisesti sen ympärille ja pujotan hiusten ja donitsin päälle virkatun nutturaverkon. Ylijääneet hiukset kieputan nutturaverkon reunoille ja laitan melko monella pinnillä kiinni. Kerran taisi mennä  yli 15 noita "mummopinnejä".
Näillä tavoilla on mulla nutturat pysyneet ihan hyvin tanssiessa. Onko teillä jotain vinkkejä, millä muulla tavalla nutturan voi tehdä? Nuttura on muuten tosi outo sana jos sitä hokee paljon. :D
-Helinä

4 kommenttia:

  1. Anonyymi6.10.14

    Mulla on ollut noita nutturaongelmia aika paljon: ensiksi mulla oli ihan liian lyhyt tukka nutturaan, joten pidin vain ponnarilla. Sitten tukka rupesi kasvamaan, ja hetken aikaa käytin noita valkkeja, mutta mun makuun tuli liian muhkea ja erottuva siitä nutturasta. Nykyisin mä teen nutturan niin, että kampaan ensin ponnarille, sitten tuperaan hiukset, ja rupean kääntämään niitä nutturalle niin, että ensin pyöritän suht. löysästi hiuksia sellaiselle "patukalle", ja sitten kieritän hiukset nutturalle ponskarin ympärille (tämän videon mukaan: http://www.youtube.com/watch?v=j8yoEJ3Tbf8). Sitten vain verkko ympärille ja pinneillä kiinni, et voilá!

    Välillä kun on huono hiuspäivä eikä nutturasta tule muuta kuin kakkara, niin teen joko lettinutturan (eli sen saman kuin säkin) tai sitten ranskanletin ja sen lopun käännän takaraivon kohdalta sisäänpäin.

    -Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään just enemmän isomasta nutturasta, kuin pienemmästä. Näköjään tästäkin on sitten erilaisia mieltymyksiä :).

      Tuo video oli kyllä tosi selkeä! Tajusin ensimmäistä kertaa, kuinka noita avonaisia pinnejä tulee käyttää... Itse olen tehnyt yleensä nutturan niillä tiukoilla pinneillä ja kiinnittänyt nutturaverkon noilla avonaisilla. Ranskanlettiä en ole koskaan oppinut itselleni tekemään, mutta näköjään aina voi oppia jotain uutta :D

      Poista
  2. Juu, mullakin selkeytyi nuo eri pinnien tarkoitus vasta kun rupesin nutturoita vääntämään :D Ne aaltonaiset, "bobby pinsit" on tosiaan tarkoitettu ihan muuhun kuin nutturakäyttöön, ja sitten ne hengettömät pinnit on taas nutturakäyttöön. Ja noita hengettömiäkin on useita erilaisia, ihan semmosia ohuita litkuloita, jotka taipuu ja menee mutkalle ihan mitättömästä käytöstä. Yritin muinoin tehdä nutturan niillä, mutta ne on niin pieniä ja helposti taipuvia, ettei ne pitänyt mitään. Nyt käytän niitä paksumpia hengettömiä (esim. tässä tekstissä on noita paksumpia kuvattu: http://pumpulimaailma.blogspot.fi/2009/03/nuttura-sen-olla-pitaa.html), koska ne tosiaan pitää hiukset paikoillaan eikä ne taivu herkästi.

    Tuolla valkilla saa tehtyä nopsaan kyllä nutturan, mutta sillä ei saa semmoista litteää oikeaa ballerinanutturaa, josta mä tykkään. Oma tukka on kuitenkin sen verran ohut, että se nuttura on pikemminkin kakkara.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon saanu noilla aaltomaisilla aina tosi hyvin pysyvän nutturan :DD. Mulla on just noita himpuloita "nutturapinnejä" niin niillä ei nuttura ainakaan pysy. En tosiaan tiennyt, että niistä on olemassa laadukkaampiakin versioita.

      Nyt mua jäi vaan mietityttämään, millanen toi kakkaranuttura on :D? Täytyykin laittaa kuva mun jokasesta eri nutturasta niin voisit sanoa onko niistä joku erityisen kakkara :D.

      Poista