sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Attitudea & ihania piruetteja

Keskiviikon tunnilla alettiin vihdoin harjoittelemaan liikettä, josta olen haaveillut jo pitkään, attitudea nimittäin. Tykkään todella paljon tuosta tasapainosta/jalannostosta. Korkea arabeskikin on musta hienon näköinen, mutta attitude on mun silmissä vieläkin upeampi.

Olin tämän vuoksi tietysti ihan innoissani, kun ope ilmoitti, että tehdään erään tankosarjan loppuun attitudea. Olen harjoitellut tuota vähän joka päivä kotonakin tällä viikolla, kun nyt tietää vähän miten se tulisi ylipäänsä tehdä. Ilman tankoa attitudessa on vain hirveän vaikea pysyä! Pikkusiskoni yritti ottaa kuvaa, mutta lopputuloksista näkyy, kuinka mahdotonta se oli kännyn hitaalla kameralla ja mun tasapainoilutaidoilla :D.

Tunneilla, sekä tiistain että keskiviikon, ollaan harjoiteltu paljon piruetteja, diagonaalissa ja paikoillaan. Päästiin harjoittelemaan myös isoa piruettia, sellaista arabeskin tapaista. Se sujui mulla paljon omia odotuksia paremmin, pääsin koko kierroksen ympäri ja sain sen lopetettuakin ihan nätisti, mitä nyt peilistä ehdin vilkuilla.

Muutoinkin piruetit on alkanut sujua mulla omasta mielestäni jotenkin todella paljon paremmin. Viime torstaina oikein tunsin, kun mun päässä naksahti päälle jokin suuri tietoisuus näistä pirueteista. Pääsin useamman hallitun ykkösen peräkkäin ja kotona on pari tuplaakin onnistunut tosi hyvin. Kerrankin on alkanut tuntua, että mä jopa pidän pirueteista. Ne ei tunnu enää sellaisilta, joissa joka raaja huitoo eri suuntaan ja itse hoippuu siellä keskellä ties miten päin, polvi koukussa.

Olen miettinyt, mikä mua on auttanut näiden piruettien kanssa ja päätynyt näihin:
1. Ponnista YLÖSpäin niin korkealle päkiälle kuin pääset.
2. Pidä vartalo ja kädet TIUKKANA, mutta olkapäät alhaalla.
3. Plie on jarru, jolla saa piruetille tarkan lopetuksen. Plie on myös piruetin alku, jolla ponnataan toiselle, SUORALLE jalalle.
4. Jos ongelmana on se, että vauhti loppuu, pääsee SPOTIN avulla helpommin ympäri. Muutoin en ole yksittäisissä harjoituspirueteissa huomannut sen tärkeyttä, vaikka muutoin tärkeä onkin (nopeat piruetit/monta piruettia putkeen/liikkuva piruettisarja).

Jutellessani fysiikan open kanssa pirueteista, hän sanoi jotakuinkin näin: "Jos on jäykkä kappale, joka laitetaan pyörimään paikoilleen (pyörimisakselin ympäri), sen kaatamiseen tarvitaan ulkoista voimaa, koska pyörimismäärä säilyy ja aiheuttaa kappaleeseen voiman ylöspäin. Esimerkiksi hyrrä..."
Periaatteessa siis, jos koko kroppa on tiukkana ja ponnistusvoima on päkiästä tasapainopisteen mukaisesti suoraa ylöspäin, on piruetista todella vaikea kaatua.
Ehkä omaan vain jotenkin todella monimutkaiset aivot, kun tuo auttoi  todella paljon hahmottamaan piruetteja.

-Helinä

perjantai 23. lokakuuta 2015

Patukoita ja vitamiineja

Kävin toissapäivänä tuossa lähi Punnitse&säästässä. Ihanaa, kun liike aukesi tuohon ihan pienen kävelymatkan päähän meiltä :).

Etsiskelin kaikenlaisia eri patukoita, joita viime postauksessa kehotitte kokeilemaan. Suurin osa löytyikin, mutta valitettavasti lähes jokaisessa oli pähkinää tai mantelia. Questbarit taisivat olla lähes ainoat, joissa niitä ei ollut, mutta ei mulla ollut niin paljon rahaa edes mukana, että olisin voinut ostaa yhden :D.

Nyt kyselenkin, onko noissa patukoissa jokin makuvaihtoehto, jossa pähkinää ei "huomaa". Mulla on siis lievä pähkinäallergia, joka ei aina reagoi, jos pähkinä on valmiiksi jauhettu tuotteessa ihan pienijakoiseksi jauheeksi. Hasselpähkinä tosin aiheuttaa kitalaen ja kurkun kutinan lähes aina, muita pähkinöitä voin syödä hieman vapaammin.

Onneksi mun perinteisiin kauravälipaloihin oli ilmestynyt uusi maku (tai sitten en ollut huomannut sitä aiemmin), nimittäin valkosuklaa. Siksipä ostin sen ja perinteisen toffeen makuisen. Lisäksi päätin kokeilla toiselta merkiltä mansikka-kauraevästä. Joistain Punnareista saa muuten opiskelija-alennusta 10%. Sitä harvemmin mainostetaan missään.

Tuo mansikka oli musta tosi hyvää, vähän makea, muttei silti liian. Muita en ole vielä avannutkaan, mutta toffee on mun vakituinen lemppari ollut tähän asti, joten se on musta myös hyvää :D. En koskaan jaksa syödä tuollaista patukkaa yhdellä kerralla, kun ne ovat niin täyttäviä. Muiden patukoiden kohdalla ei ole käynyt koskaan niin. Ollaankin poikaystävän kanssa ihmetelty, miten noin pieneen kasaan saa tungettua niin paljon syötävää. (Ravintosisältö noin suurinpiirtein 100 grammassa: hiilihydraatit 60 g, proteiini 7 g, rasva 20 g, kuitu 6 g, suola 0,5 g)

Tilasin Fitnestukusta pari viikkoa sitten naisille tarkoitetun vitamiini/mineraalivalmisteen ja C-vitamiiniporetabletteja, joita mun pitäisi ottaa rautapitoisella aterialla (C-vitamiini edistää raudan imeytymistä). Huomasin pari päivää sitten, että noita poretablettejahan saa Lidlistäkin samalla hinnalla. Käyn hakemassa sieltä ensi kerralla, niin ei tarvitse turhaan lennätellä/purjehduttaa niitä ties mistä.

Olen syönyt noita nyt reilun viikon ja toissapäivänä tunnilla vielä tuli noita pyörrytysjuttuja, mutta eilen onnistuin välttymään niiltä kokonaan. Pitää katsoa vielä ensi viikko, kuinka tunnit sujuvat, ennen kuin voin kertoa oliko tästä apua vai ei :D.

-Helinä

perjantai 16. lokakuuta 2015

Tanssituntitauko

On tullut lomailtua koko viikko mummilla. On tullut haravoitua, tehty ristipistoja ja järjestelty huomista "halloween-juhlaa". Mummi lähtee ensi viikolla lomalle Espanjaan, joten juhlitaan Halloweenia jo nyt lauantaina. Tanssi on luonnollisesti jäänyt nyt syyslomaviikolla pois, koska treeneihin on täältä autolla noin tunti matkaa, eikä kyytiä ole (bussitkaan eivät kulje täällä päin).

Sen sijaan olen katsellut entistä enemmän erilaisia variaatioita YouTubesta ja ottanut todelliseksi tavoitteeksi opetella blue bird (sinilintu?) -variaation , johon törmäsin ( https://www.youtube.com/watch?v=LWrzUFGB6CI&feature=youtube_gdata_player ). Videon tanssijalla on kärkkärit, mutta itse harjoittelen nyt tietysti vielä pehmeillä tossuilla. Pari ensimmäistä kasia on jo muistissa ja sujuvatkin ihan ookoosti. Tietenkään tekniikkani ei ole puoliakaan siitä, mitä videolla näkyy, mutta tällä kertaa ookoosti on suhteutettu mun vuoden balettitaustaani.

Lisäksi voisin kertoa viime viikon keskiviikon balettitunnista. Joogaan ei nimittäin vieläkään päästy siskon kanssa, koska hän nukahti juuri ennen tuntia päikkäreille, enkä raaskinut herättää. Ensi viikolla uusi yritys. Baletissa ollaan kuitenkin yhdistetty kahta eri sarjaa, pyörivää valssia ja jotain "balanchin" -nimistä liikettä. Ollaan tekemässä siihen lisää jatkoa vielä tämän syksyn aikana, enkä jaksa odottaa, mitä siihen tuleekaan. Ollaan myös tehty pari uutta tavallista pidempää tankosarjaa, joihin olen aivan rakastunut.

Huono asia on se, että developet ja jalkojen isot heitot ovat alkaneet aiheuttamaan tunnilla pistävää kipua mun lonkkaan. Kipu tuntuu vain sen aikaa, kun jalka on ylhäällä ja katoaa sitten. Tämä on tosi hämmentävää, koska kotona samoja liikkeitä tehdessä kipua ei aina ilmene.

Mua on alkanut myös pyörryttämään enemmän tunneilla, joten kävin hemoglobiinin tarkistusmittauksessa (anemia=raudanpuute on aiheuttanut tätä pyörryttämistä mulle aiemmin). Arvo oli kuitenkin ihan ok, 125. Tavalliseksi katsotaan arvot 117-155. Samalla katsottiin verenpaine, joka oli myös ihan tavallisen rajoissa (jotain 76/121 tai sinne päin). Lopulta terveydenhoitaja määräsi kokeilemaan liikunnalliselle ihmiselle suunnattuja ravintoaineilisiä ja tulemaan uudestaan, jos siitä ei ole hyötyä.

Asioihin liittymättä kysyisin tässä lopussa olisiko kellään vinkata jotain hyvää, edullista ja täyttävää välipalapatukkaa tms.? Olen kokeillut Punnitse&Säästän kauravälipaloja (n. 1,2 e/kpl), jotka on toiminut ihan hyvin. Maut alkavat vain tuntua niissä ns liian tutuilta. Tykkään paljon makeista mauista, joten ne on plussaa :).

-Helinä

Kuvassa mun tekemä balettiaiheinen "sisustustaulu". Ääriviivat löysin googlesta, mutta värit leikkasin/liimasin mainoksista.

sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Syysloman kaipuuta

Tällä hetkellä olo tuntuu järkyttävän kiireiseltä ja stressaavalta, vaikkei tiedossa ole edes mitään erityistä.
Ensi viikolla mua odottelee ihan tavalliset treenit, joogatunti ja viime viikon torstain baletin korvaustunti. En päässyt torstaina paikalle ihan tosi turhan syyn takia... Menin nimittäin poikaystävän kanssa kaupoille ja lenkille. (En tosin olisi jättänyt tuntia väliin, jos sen korvaaminen ei olisi mahdollista.) Treenejä on siis luvassa huimat 5 tuntia, mutta en usko että se on se asia, mikä mua stressaa, koska tykkään käydä tanssitunneilla.

Enemmän mua stressaa lukeminen ja läksyt. Olen laiminlyönyt koulua tosi pahasti muutamia päiviä. Pitäisi tsempata tosissaan sen suhteen. Onneksi nyt on mun lukiotaipaleen viimeinen jakso. Alkaa ensimmäistä kertaa tosissaan tuntumaan siltä, että tämä määrä lukiota riittää mulle. Enää viikko ja pääsee vihdoin viikon hengähdystauolle syyslomalle.

Vatsalihaksetkin jäi tekemättä tässä yksi päivä, joten mua odottaa tänään tuplat sen suhteen!

Loppuun positiiviset asiat. Mulla oli tällä viikolla superhyvä piruettipäivä, kun harjoittelin kotona. Pääsin monta hallittua ykköstä ja jopa onnistuneen tuplan. Siitä tuli tosi hyvä fiilis :). Mun poikaystävä oli tällä viikolla meillä neloisyökylässä eli neljä yötä putkeen. Ehdittiin katsoa useampikin toimintaelokuva  ja parodia Twilightista (Vampyyrien imussakohan se oli). Tästä tosin saattaa johtua se koulun laiminlyönti ja muu stressi, kun on viettänyt pelkkää luppoaikaa lähes koko viikon :D.

Sovittiinkin yhdessä, että käydään Subwayssa syömässä, kunhan saan luettua kemian 4. kirjan loppuun. Kerran olen käynyt Subwayssa, mutta siitä jäi aika sekavat tunnelmat. Halusin sen "päivän subin", mutta myyjä kysyi silti kaikki ainekset, kastikkeet, leivät yms erikseen ja aiheutin kauhean jonon, koska en tiennyt mitään vaihtoehtoja... Jos muistan oikein niin hintakaan ei ollut lopulta se 3.90 e (?), jota mainostetaan. Tästä syystä en ole uskaltanut käydä siellä uudestaan, vaikka se leipä hyvää olikin :'D.

Tälläkin kertaa tuli taas vaihteeksi hieman sekava postaus, mutta ensi viikolla kirjoitan tarkemmin meidän keskiviikon balettitunnista, koska ollaan siellä menty niin paljon eteenpäin :).

-Helinä

torstai 1. lokakuuta 2015

Aukikiertoa, balettia, venäjää

Mulla on tällä hetkellä oma projekti aukikierron kanssa. Olen nimittäin huomannut etten "muista" tai huomaa esim. fondussa tai developessa käyttää mun maksimiaukikiertoa. Usein osaan korjata tän tunnilla itsekin, kun tulen ajatelleeksi asiaa kesken sarjan, ja saan aukikiertoa muutaman sentin lisää. Usein (noin 2-4 kertaa tunnissa) ope tulee korjaamaan myös tätä samaa asiaa. Harmittaa open puolesta, jos hän luulee, etten ota korjauksia vastaan, kun aina on sama asia pielessä. Yritän kyllä ihan tosissani, mutta varsinkin vasen jalka on jostain kumman syystä todella painava ja vaikea saada siihen maksimiaukikiertoon. Oikea menee vielä melko helposti, mutta vasenta ilmassa "vääntäessäni" tuntuu, että joka ikinen lihas mun kropassa jumittaa vastaan. Saan sen ehkä hetkeksi hyvään aukikiertoon, mutta en saa sitä pidettyä siinä kovinkaan kauan. Harmittavaa! Passee-asennossa tämä maksimiaukikierto on heti jotenkin todella paljon helpompi ja löydän sen saman tien. Olisiko kellään vinkkejä asiaan?

Lisäksi ope korjaa aina mun käsiä. En jotenkaan osaa pitää niitä tarpeeksi pyöreinä 1. asennossa, enkä tarpeeksi takana, kun ne ovat sivuilla. Ensi tunnilla pitää keskittyä erityisesti noihin käsiin!

En muista kerroinko täällä, että aloitin venäjän opiskelun. Tähän mennessä ollaan opeteltu lähinnä aakkosia ja perusesittäytymistä. Bolshoi-teatteri on kuulema suomennettuna tylsästi vain Suuri-teatteri. Meidän balettiryhmässä on eräs venäjältä kotoisin oleva nainen ja jäin hänen kanssa juttelemaan kielestä tunnin jälkeen. Oli helpotus kuulla, että tervehdyksen, jota en osaa (Stzraztsvuizste tai jotain sinne päin :'D) tilalla voi käyttää epävirallisissa tilanteissa lyhyempää versiota priv(j/i)et. Huh!

Tänään käydessäni pitkästä aikaa ihan Bloggerin sivuilla (kirjoitan tätä yleensä kännykällä sovelluksen kautta), huomasin, että tällä blogilla on 20 ("rekisteröitynyttä") lukijaa! Aivan mahtavaa ja paljon enemmän kuin luulin. Heidän lisäkseen täällä käy kommentoimassa myös muutama muu.

Olisi mukava tietää, millä tavalla te kaikki olette kiinnostuneet baletista tai tanssista? Oletteko aikuisharrastajia vai aloittaneet jo satubaletissa? Millaisia tavoitteita teillä on ja mikä tanssissa on parasta? :)

Kiitos paljon kaikille, jotka lukevat näitä postauksia tai kommentoivat, ilahdutatte mun päiviä!

-Helinä

Kuva ei tällä kertaa liity mitenkään aiheeseen (hmm, milloinkohan se olisi liittynyt...) ja se on varmaan 3 vuotta vanha, enkä ole ihan varma onko se jo ollutkin jossain postauksessa. Mutta on mulla siinä sentään tylliröyhelöt päällä x2, jos se yhtään auttaa asiaa. :D